微创手术治疗小儿先天性泪囊囊肿的远期疗效。

IF 0.8 4区 医学 Q4 OPHTHALMOLOGY
Klinische Monatsblatter fur Augenheilkunde Pub Date : 2025-03-01 Epub Date: 2024-12-05 DOI:10.1055/a-2409-0958
Kerstin Stähr, Anja Eckstein, Inga Neumann, Timon Hussain, Stephan Lang, Stefan Mattheis
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引用次数: 0

摘要

摘要先天性泪囊囊肿是一种罕见的由鼻泪管阻塞引起的疾病。症状包括鼻溢、鼻塞和内眦肿胀。治疗通常需要打开哈斯纳氏瓣膜,必要时插管鼻泪管。我们提出了一种微创的内窥镜手术,对鼻窦内部分进行有袋化。该手术避免了对泪管的额外操作,以防止医源性损伤。方法:回顾性分析19例婴幼儿(21眼),年龄3天至39个月。其中2例为急性呼吸窘迫,7例为复发性感染伴持续性泪珠,12例为急性泪囊炎伴眼眶痰。结果:所有病例均可检出鼻内部分的泪囊,并经鼻内窥镜切除。2例患者年龄分别为22个月和39个月,初次手术后复发需行泪囊鼻腔造口手术。其余17例均无复发。摘要:我们的研究结果表明,无需额外插管或探查泪管的鼻内窥镜有袋化术是先天性泪囊囊肿的成功治疗策略。这避免了医源性疤痕、假通道或术后菌血症。这里介绍的手术技术在有炎症史的大龄儿童中成功率较低。
本文章由计算机程序翻译,如有差异,请以英文原文为准。
Long-term Outcomes of a Minimally Invasive Surgical Approach in Paediatric Patients with Congenital Dacryocystoceles.

Introduction: Congenital dacryocystoceles are a rare condition caused by nasolacrimal duct obstruction. Symptoms include epiphora, nasal obstruction, and swelling in the medial canthus. Treatment usually entails probing Hasner's valve open and, if necessary, intubating the nasolacrimal duct. We present a minimally invasive, endoscopic procedure with marsupialisation of the endonasal portion of the cele. The operation avoids additional manipulation of the lacrimal duct to prevent iatrogenic injury.

Methods: This retrospective analysis included a total of nineteen infants or young children (21 eyes) aged 3 days to 39 months. Two of the patients were suffering from acute respiratory distress, seven from recurrent infections with persistent epiphora, and twelve from acute dacryocystitis with orbital phlegmon.

Results: The endonasal portion of the dacryocele was detected in all cases and resected endonasally using an endoscope. Recurrences required revision surgery involving dacryocystorhinostomy after primary surgery in two patients aged of 22 and 39 months. All other seventeen patients were free of recurrence.

Summary: Our results show endoscopic endonasal marsupialisation without additional intubation or probing of the lacrimal ducts to be a successful treatment strategy for congenital dacryocystoceles. This avoids iatrogenic scarring, false passages, or postoperative bacteraemia. The surgical technique presented here shows a lower success rate in older children with a history of inflammation.

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来源期刊
CiteScore
1.30
自引率
0.00%
发文量
235
审稿时长
4-8 weeks
期刊介绍: -Konzentriertes Fachwissen aus Klinik und Praxis: Die entscheidenden Ergebnisse der internationalen Forschung - für Sie auf den Punkt gebracht und kritisch kommentiert, Übersichtsarbeiten zu den maßgeblichen Themen der täglichen Praxis, Top informiert - breite klinische Berichterstattung. -CME-Punkte sammeln mit dem Refresher: Effiziente, CME-zertifizierte Fortbildung, mit dem Refresher, 3 CME-Punkte pro Ausgabe - bis zu 36 CME-Punkte im Jahr!. -Aktuelle Rubriken mit echtem Nutzwert: Kurzreferate zu den wichtigsten Artikeln internationaler Zeitschriften, Schwerpunktthema in jedem Heft: Ausführliche Übersichtsarbeiten zu den wichtigsten Themen der Ophthalmologie – so behalten Sie das gesamte Fach im Blick!, Originalien mit den neuesten Entwicklungen, Übersichten zu den relevanten Themen.
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