晚期 SGA 和 FGR 队列中的胎儿心血管功能:CURIOSA 研究。

IF 3.1 3区 医学 Q1 ACOUSTICS
Silvia M Lobmaier, Oliver Graupner, Christina Franke, Nadia Boess, Bernhard Haller, Renate Oberhoffer, Annette Wacker-Gussmann, Javier U Ortiz
{"title":"晚期 SGA 和 FGR 队列中的胎儿心血管功能:CURIOSA 研究。","authors":"Silvia M Lobmaier, Oliver Graupner, Christina Franke, Nadia Boess, Bernhard Haller, Renate Oberhoffer, Annette Wacker-Gussmann, Javier U Ortiz","doi":"10.1055/a-2390-2010","DOIUrl":null,"url":null,"abstract":"<p><p>Purpose The measurement of fetal cardiovascular function parameters is not yet established in prenatal diagnostics. Now that the research field of fetal programming is becoming increasingly important, this might change. Fetal cardiovascular changes have been described above all in early/severe fetal growth restriction (FGR). The aim of this study was to investigate functional echocardiographic parameters in fetuses with late-onset small for gestational age (SGA)/FGR. Materials and methods A prospective cohort of SGA fetuses (including FGR) and a control group with similar distribution of gestational age were studied. Parameters of systolic, diastolic and global cardiac function, morphometry and measurements of the fetal abdominal aorta were collected. Results A total of 149 SGA fetuses and 143 control fetuses were included from 32 weeks until term. The total SGA group was further divided into SGA 3rd-10th (fetuses between the 3rd and 10th weight percentile) and FGR subgroups. In the total SGA group, relative right and left ventricular wall thickness, left E/A ratio, isovolumetric contraction time and left myocardial performance index were significantly increased compared to controls after adjustment for gestational age. MAPSE, TAPSE, ejection time, left cardiac output and abdominal aortic distensibility were significantly lower. The changes were more pronounced in the FGR subgroup. Conclusion Even in a group of late-onset SGA/FGR situation, echocardiographic parameters are already altered in utero.   Zusammenfassung Ziel Die Messung fetaler kardiovaskulärer Funktionsparameter ist in der Pränataldiagnostik noch nicht etabliert. Nachdem das Forschungsgebiet der fetalen Programmierung einen immer höheren Stellenwert hat, könnte sich das bald ändern. Vor allem bei früher fetaler Wachstumsrestriktion (FGR) sind kardiovaskuläre Veränderungen beschrieben. Ziel dieser Studie war es dies bei Feten mit spät einsetzender FGR zu untersuchen. Material und Methode Eine prospektive Kohorte von Feten, die zu klein für das Gestationsalter (SGA) sind (einschließlich FGR) sowie eine Kontrollgruppe ähnlichen Gestionsalters wurden untersucht. Es wurden Parameter der systolischen, diastolischen sowie globalen Herzfunktion, der Morphometrie sowie Messungen der fetalen Aorta abdominalis erhoben. Ergebnisse Insgesamt wurden 149 SGA Feten sowie 143 Kontrollfeten ab 32 Schwangerschaftswochen eingeschlossen. Die Gesamt-SGA Gruppe wurde für eine Subgruppenanalyse weiterhin in eine SGA (SGA 3-10: Feten zwischen der 3. und 10. Gewichtsperzentile) sowie eine FGR Subgruppe unterteilt. In der Gesamt-SGA Gruppe zeigten sich im Vergleich zu den Kontrollen nach Adjustierung an das Gestationsalter die relative rechte sowie linke Ventrikelwanddicke, das linke E/A-Verhältnis, die isovolumetrische Kontraktionszeit und der linke myokardiale Performanceindex signifikant erhöht. MAPSE, TAPSE, die Ejektionszeit, das linke Herzzeitvolumen und die Beweglichkeit der Aorta abdominalis waren signifikant geringer. Die Ergebnisse waren im Subgruppenvergleich in der FGR Subgruppe ausgeprägter. Schlussfolgerung Auch in einer Gruppe spät einsetzender SGA/FGR Situation sind echokardiographische Parameter bereits intrauterin verändert.</p>","PeriodicalId":49400,"journal":{"name":"Ultraschall in Der Medizin","volume":null,"pages":null},"PeriodicalIF":3.1000,"publicationDate":"2024-08-19","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":"0","resultStr":"{\"title\":\"Fetal cardiovascular function in a late-onset SGA and FGR cohort: CURIOSA study.\",\"authors\":\"Silvia M Lobmaier, Oliver Graupner, Christina Franke, Nadia Boess, Bernhard Haller, Renate Oberhoffer, Annette Wacker-Gussmann, Javier U Ortiz\",\"doi\":\"10.1055/a-2390-2010\",\"DOIUrl\":null,\"url\":null,\"abstract\":\"<p><p>Purpose The measurement of fetal cardiovascular function parameters is not yet established in prenatal diagnostics. Now that the research field of fetal programming is becoming increasingly important, this might change. 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摘要

目的 胎儿心血管功能参数的测量在产前诊断中尚未确立。现在,胎儿编程研究领域正变得越来越重要,这种情况可能会有所改变。胎儿心血管的变化在早期/严重胎儿生长受限(FGR)中已有描述。本研究旨在调查晚发型小胎龄(SGA)/FGR 胎儿的功能性超声心动图参数。材料与方法 研究对象为一组前瞻性 SGA 胎儿(包括 FGR)和一组孕龄分布相似的对照组。研究收集了胎儿收缩、舒张和整体心功能参数、形态测量和胎儿腹主动脉测量数据。结果 共纳入了 149 名 SGA 胎儿和 143 名对照组胎儿,时间从 32 周到足月。总 SGA 组又分为 SGA 第 3-10 位(体重百分位数在第 3 到第 10 之间的胎儿)和 FGR 亚组。在调整胎龄后,与对照组相比,总SGA组的左右心室壁相对厚度、左心室E/A比值、等容收缩时间和左心肌功能指数均显著增加。MAPSE、TAPSE、射血时间、左心输出量和腹主动脉扩张性则明显降低。这些变化在 FGR 亚组中更为明显。结论 即使是在晚发 SGA/FGR 的情况下,超声心动图参数在宫内就已经发生了改变。摘要 目的 胎儿心血管功能参数的测量在产前诊断中尚未确立。现在,胎儿编程研究领域正变得越来越重要,这种情况很快就会改变。心血管变化已被描述,特别是在早期胎儿生长受限(FGR)中。本研究旨在对晚期 FGR 胎儿的心血管变化进行调查。材料和方法 对胎龄过小(SGA)胎儿(包括 FGR)和胎龄相近的对照组进行了前瞻性队列研究。收集了收缩、舒张和整体心脏功能参数、形态测量和胎儿腹主动脉测量数据。结果 共纳入了 149 名 SGA 胎儿和 143 名对照组胎儿(妊娠 32 周)。总 SGA 组又分为 SGA(SGA 3-10:体重百分位数在第 3 到第 10 之间的胎儿)和 FGR 亚组进行亚组分析。在调整胎龄后,与对照组相比,SGA组的左右心室壁相对厚度、左心室E/A比值、等容收缩时间和左心肌功能指数均显著增加。MAPSE、TAPSE、射血时间、左心输出量和腹主动脉活动度则明显降低。在 FGR 亚组比较中,结果更为明显。结论 即使在一组晚发 SGA/FGR 的情况下,超声心动图参数在宫内就已经发生了改变。
本文章由计算机程序翻译,如有差异,请以英文原文为准。
Fetal cardiovascular function in a late-onset SGA and FGR cohort: CURIOSA study.

Purpose The measurement of fetal cardiovascular function parameters is not yet established in prenatal diagnostics. Now that the research field of fetal programming is becoming increasingly important, this might change. Fetal cardiovascular changes have been described above all in early/severe fetal growth restriction (FGR). The aim of this study was to investigate functional echocardiographic parameters in fetuses with late-onset small for gestational age (SGA)/FGR. Materials and methods A prospective cohort of SGA fetuses (including FGR) and a control group with similar distribution of gestational age were studied. Parameters of systolic, diastolic and global cardiac function, morphometry and measurements of the fetal abdominal aorta were collected. Results A total of 149 SGA fetuses and 143 control fetuses were included from 32 weeks until term. The total SGA group was further divided into SGA 3rd-10th (fetuses between the 3rd and 10th weight percentile) and FGR subgroups. In the total SGA group, relative right and left ventricular wall thickness, left E/A ratio, isovolumetric contraction time and left myocardial performance index were significantly increased compared to controls after adjustment for gestational age. MAPSE, TAPSE, ejection time, left cardiac output and abdominal aortic distensibility were significantly lower. The changes were more pronounced in the FGR subgroup. Conclusion Even in a group of late-onset SGA/FGR situation, echocardiographic parameters are already altered in utero.   Zusammenfassung Ziel Die Messung fetaler kardiovaskulärer Funktionsparameter ist in der Pränataldiagnostik noch nicht etabliert. Nachdem das Forschungsgebiet der fetalen Programmierung einen immer höheren Stellenwert hat, könnte sich das bald ändern. Vor allem bei früher fetaler Wachstumsrestriktion (FGR) sind kardiovaskuläre Veränderungen beschrieben. Ziel dieser Studie war es dies bei Feten mit spät einsetzender FGR zu untersuchen. Material und Methode Eine prospektive Kohorte von Feten, die zu klein für das Gestationsalter (SGA) sind (einschließlich FGR) sowie eine Kontrollgruppe ähnlichen Gestionsalters wurden untersucht. Es wurden Parameter der systolischen, diastolischen sowie globalen Herzfunktion, der Morphometrie sowie Messungen der fetalen Aorta abdominalis erhoben. Ergebnisse Insgesamt wurden 149 SGA Feten sowie 143 Kontrollfeten ab 32 Schwangerschaftswochen eingeschlossen. Die Gesamt-SGA Gruppe wurde für eine Subgruppenanalyse weiterhin in eine SGA (SGA 3-10: Feten zwischen der 3. und 10. Gewichtsperzentile) sowie eine FGR Subgruppe unterteilt. In der Gesamt-SGA Gruppe zeigten sich im Vergleich zu den Kontrollen nach Adjustierung an das Gestationsalter die relative rechte sowie linke Ventrikelwanddicke, das linke E/A-Verhältnis, die isovolumetrische Kontraktionszeit und der linke myokardiale Performanceindex signifikant erhöht. MAPSE, TAPSE, die Ejektionszeit, das linke Herzzeitvolumen und die Beweglichkeit der Aorta abdominalis waren signifikant geringer. Die Ergebnisse waren im Subgruppenvergleich in der FGR Subgruppe ausgeprägter. Schlussfolgerung Auch in einer Gruppe spät einsetzender SGA/FGR Situation sind echokardiographische Parameter bereits intrauterin verändert.

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Ultraschall in Der Medizin
Ultraschall in Der Medizin 医学-核医学
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6-12 weeks
期刊介绍: Ultraschall in der Medizin / European Journal of Ultrasound publishes scientific papers and contributions from a variety of disciplines on the diagnostic and therapeutic applications of ultrasound with an emphasis on clinical application. Technical papers with a physiological theme as well as the interaction between ultrasound and biological systems might also occasionally be considered for peer review and publication, provided that the translational relevance is high and the link with clinical applications is tight. The editors and the publishers reserve the right to publish selected articles online only. Authors are welcome to submit supplementary video material. Letters and comments are also accepted, promoting a vivid exchange of opinions and scientific discussions.
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