Standardized 18F-FDG PET/CT radiomic features provide information on PD-L1 expression status in treatment-naïve patients with non-small cell lung cancer.

IF 1 4区 医学 Q4 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING
Nuklearmedizin-nuclear Medicine Pub Date : 2022-10-01 Epub Date: 2022-06-29 DOI:10.1055/a-1816-6950
Ruiyun Zhang, Wolfgang Hohenforst-Schmidt, Claus Steppert, Zsolt Sziklavari, Christian Schmidkonz, Armin Atzinger, Torsten Kuwert, Thorsten Klink, William Sterlacci, Arndt Hartmann, Michael Vieth, Stefan Förster
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引用次数: 0

Abstract

Purpose: To study the relationship between standardized 18F-FDG PET/CT radiomic features and clinicopathological variables and programmed death ligand-1 (PD-L1) expression status in non-small cell lung cancer (NSCLC) patients.

Methods: 58 NSCLC patients with preoperative 18F-FDG PET/CT scans and postoperative results of PD-L1 expression were retrospectively analysed. A standardized, open-source software was used to extract 86 radiomic features from PET and low-dose CT images. Univariate analysis and multivariate logistic regression were used to find independent predictors of PD-L1 expression. The Area Under the Curve (AUC) of receiver operating characteristic (ROC) curve was used to compare the ability of variables and their combination in predicting PD-L1 expression.

Results: Multivariate logistic regression resulted in the PET radiomic feature GLRLM_LGRE (Odds Rate (OR): 0.300 vs 0.114, 95% confidence interval (CI): 0.096-0.931 vs 0.021-0.616, in NSCLC and adenocarcinoma respectively) and the CT radiomic feature GLZLM_SZE (OR: 3.338 vs 7.504, 95%CI: 1.074-10.375 vs 1.382-40.755, in NSCLC and adenocarcinoma respectively), being independent predictors of PD-L1 status. In NSCLC group, after adjusting for gender and histology, the PET radiomic feature GLRLM_LGRE (OR: 0.282, 95%CI: 0.085-0.936) remained an independent predictor for PD-L1 status. In the adenocarcinoma group, when adjusting for gender the PET radiomic feature GLRLM_LGRE (OR: 0.115, 95%CI: 0.021-0.631) and the CT radiomic feature GLZLM_SZE (OR: 7.343, 95%CI: 1.285-41.965) remained associated with PD-L1 expression.

Conclusion: NSCLC and adenocarcinoma with PD-L1 expression show higher tumour heterogeneity. Heterogeneity-related 18F-FDG PET and CT radiomic features showed good ability to non-invasively predict PD-L1 expression.

标准化的18F-FDG PET/CT放射学特征提供了treatment-naïve非小细胞肺癌患者PD-L1表达状态的信息。
目的:研究非小细胞肺癌(NSCLC)患者标准化18F-FDG PET/CT放射学特征与临床病理变量及程序性死亡配体-1 (PD-L1)表达状态的关系。方法:回顾性分析58例NSCLC患者术前18F-FDG PET/CT扫描及术后PD-L1表达结果。使用标准化的开源软件从PET和低剂量CT图像中提取86个放射学特征。采用单因素分析和多因素logistic回归寻找PD-L1表达的独立预测因子。采用受试者工作特征(ROC)曲线下面积(AUC)比较各变量及其组合预测PD-L1表达的能力。结果:多因素logistic回归结果显示,PET放射学特征GLRLM_LGRE(比值比(OR): 0.300 vs 0.114, 95%可信区间(CI): 0.096-0.931 vs 0.021-0.616,分别为NSCLC和腺癌)和CT放射学特征GLZLM_SZE (OR: 3.338 vs 7.504, 95%CI: 1.074-10.375 vs 1.382-40.755,分别为NSCLC和腺癌)是PD-L1状态的独立预测因子。在NSCLC组中,在调整性别和组织学后,PET放射学特征GLRLM_LGRE (OR: 0.282, 95%CI: 0.085-0.936)仍然是PD-L1状态的独立预测因子。在腺癌组中,当调整性别时,PET放射学特征GLRLM_LGRE (OR: 0.115, 95%CI: 0.021-0.631)和CT放射学特征GLZLM_SZE (OR: 7.343, 95%CI: 1.285-41.965)仍然与PD-L1表达相关。结论:PD-L1表达的非小细胞肺癌和腺癌具有较高的肿瘤异质性。异质性相关的18F-FDG PET和CT放射学特征显示出良好的无创预测PD-L1表达的能力。
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来源期刊
CiteScore
1.70
自引率
13.30%
发文量
267
审稿时长
>12 weeks
期刊介绍: Als Standes- und Fachorgan (Organ von Deutscher Gesellschaft für Nuklearmedizin (DGN), Österreichischer Gesellschaft für Nuklearmedizin und Molekulare Bildgebung (ÖGN), Schweizerischer Gesellschaft für Nuklearmedizin (SGNM, SSNM)) von hohem wissenschaftlichen Anspruch befasst sich die CME-zertifizierte Nuklearmedizin/ NuclearMedicine mit Diagnostik und Therapie in der Nuklearmedizin und dem Strahlenschutz: Originalien, Übersichtsarbeiten, Referate und Kongressberichte stellen aktuelle Themen der Diagnose und Therapie dar. Ausführliche Berichte aus den DGN-Arbeitskreisen, Nachrichten aus Forschung und Industrie sowie Beschreibungen innovativer technischer Geräte, Einrichtungen und Systeme runden das Konzept ab. Die Abstracts der Jahrestagungen dreier europäischer Fachgesellschaften sind Bestandteil der Kongressausgaben. Nuklearmedizin erscheint regelmäßig mit sechs Ausgaben pro Jahr und richtet sich vor allem an Nuklearmediziner, Radiologen, Strahlentherapeuten, Medizinphysiker und Radiopharmazeuten.
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