[The Baker's cyst - a blunt sword of Damokles in radiosynoviorthesis (RSO)?]

IF 1 4区 医学 Q4 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING
Nuklearmedizin-nuclear Medicine Pub Date : 2022-02-01 Epub Date: 2021-10-29 DOI:10.1055/a-1650-9513
Willm Uwe Kampen, Lutz S Freudenberg, Manfred Fischer, Rigobert Klett
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引用次数: 4

Abstract

The existence of a popliteal Baker's cyst was regarded as a contraindication for radiosynoviorthesis of the knee joint since decades. A so-called "ventile mechanism" was discussed leading to a significant concentration of the intraarticularly applied, high energy beta emitting radiopharmaceutical yttrium-90-colloid in the cyst. This cyst arises from a bursa beneath the tendon of the medial head of the gastrocnemius muscle, normally communicating with the knee joint space. Since the cyst wall is much thinner than the knee joint capsule, a radiogenic rupture of the cyst was feared, leading to severe radiogenic necroses of the surrounding soft tissue. Due to this potential hazard, knee joint ultrasound is mandatory prior to radiosynoviorthesis to check for any popliteal cysts. New studies however decline the risk of a radiogenic cyst rupture after an appropriately performed radiosynoviorthesis of the knee joint.In case of a preexistent cyst rupture, the risk of a radiogenic tissue damage remains an issue and magnetic resonance imaging (MRI) is the method of choice to exclude this potential hazard. However, MRI sometimes leads to equivocal results. Scintigraphy of the knee joint after intraarticular application of Tc-99m-nanocolloid offers the possibility to check for the integrity of the Baker's cyst in these patients to be sure that radiosynoviorthesis will not lead to a relevant extraarticular leakage with soft tissue necroses. This study describes the procedure of intracavitary distribution scintigraphy by means of representative case reports.

贝克囊肿-放射滑膜术(RSO)中的一把钝剑?]
腘窝贝克囊肿的存在被认为是几十年来放射性膝关节滑膜成形术的禁忌症。讨论了所谓的“通气机制”,导致囊肿内关节内应用的高能放射药物钇-90胶体的显著浓度。该囊肿起源于腓肠肌内侧头肌腱下方的囊,通常与膝关节间隙相通。由于囊肿壁比膝关节囊薄得多,因此担心囊肿会发生放射性破裂,导致周围软组织严重的放射性坏死。由于这种潜在的危险,在放射滑膜成形术之前,膝关节超声检查是否有腘窝囊肿是必须的。然而,新的研究表明,适当进行膝关节放射滑膜切开术后,放射源性囊肿破裂的风险降低。在先前存在的囊肿破裂的情况下,放射性组织损伤的风险仍然是一个问题,磁共振成像(MRI)是排除这种潜在危险的选择方法。然而,MRI有时会导致模棱两可的结果。在关节内应用tc -99m纳米胶体后,膝关节的闪烁成像为检查这些患者的贝克囊肿的完整性提供了可能性,以确保放射滑膜成形术不会导致相关的关节外渗漏和软组织坏死。本研究通过代表性病例报告,描述了腔内分布显像的程序。
本文章由计算机程序翻译,如有差异,请以英文原文为准。
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来源期刊
CiteScore
1.70
自引率
13.30%
发文量
267
审稿时长
>12 weeks
期刊介绍: Als Standes- und Fachorgan (Organ von Deutscher Gesellschaft für Nuklearmedizin (DGN), Österreichischer Gesellschaft für Nuklearmedizin und Molekulare Bildgebung (ÖGN), Schweizerischer Gesellschaft für Nuklearmedizin (SGNM, SSNM)) von hohem wissenschaftlichen Anspruch befasst sich die CME-zertifizierte Nuklearmedizin/ NuclearMedicine mit Diagnostik und Therapie in der Nuklearmedizin und dem Strahlenschutz: Originalien, Übersichtsarbeiten, Referate und Kongressberichte stellen aktuelle Themen der Diagnose und Therapie dar. Ausführliche Berichte aus den DGN-Arbeitskreisen, Nachrichten aus Forschung und Industrie sowie Beschreibungen innovativer technischer Geräte, Einrichtungen und Systeme runden das Konzept ab. Die Abstracts der Jahrestagungen dreier europäischer Fachgesellschaften sind Bestandteil der Kongressausgaben. Nuklearmedizin erscheint regelmäßig mit sechs Ausgaben pro Jahr und richtet sich vor allem an Nuklearmediziner, Radiologen, Strahlentherapeuten, Medizinphysiker und Radiopharmazeuten.
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