Quantitative Analysis of Multimodal Skeletal SPECT/CT Reconstructions in Diagnosing Medication-related Osteonecrosis of the Jaw.

IF 1 4区 医学 Q4 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING
Nuklearmedizin-nuclear Medicine Pub Date : 2021-12-01 Epub Date: 2021-08-11 DOI:10.1055/a-1525-7621
Michael Thomas Beck, Gregor Rugel, Julia Reinfelder, Torsten Kuwert, Philipp Ritt, Sebastian Kreissel, Tilo Schlittenbauer
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引用次数: 0

Abstract

Aim: Our goal was to assess visual and quantitative aspects of multimodal skeletal SPECT/CT reconstructions (recon) in differentiating necrotic and healthy bone of patients with suspected MRONJ.

Methods: Prior to surgery, 20 patients with suspected MRONJ underwent SPECT/CT of the jaw 3-4 hours after injection of Tc-99m-DPD (622±112.4 MBq). SPECT/CT data were reconstructed using the multimodal xSPECT Bone and xSPECT Quant algorithms as well as the OSEM-algorithm FLASH 3D. For analysis, we divided the jaw into 12 separate regions. Both xSPECT Bone and FLASH 3D datasets were scored on a four-point scale (VIS xSPECT; VIS F3D), based on the intensity of localized tracer uptake. In F3D and xSPECT Quant datasets, local tracer uptake of each region was recorded as semi-quantitative uptake ratio (SQR F3D) or SUVs, respectively. ROC analysis was performed. Postoperative histologic results served as gold standard.

Results: VIS F3D, VIS xSPECT and SQR F3D did not differ significantly in diagnostic accuracy (VIS xSPECT sensitivity=0.64; specificity=0.89). Of the quantitative parameters, SUVpeak yielded the best interobserver reproducibility. SUVpeak was 9.9±7.1 (95%CI: 7.84-11.95) in MRONJ regions, as opposed 3.6±1.8 (95% CI:3.36-3.88) elsewhere, with a cutpoint of 4.5 (sensitivity=0.83; specificity=0.80). Absolute quantitation significantly surpassed VIS and SQR (p<0.05) in accuracy and interobserver agreement (SUVpeak: κ=0.92; VIS xSPECT: κ=0.61; SQR F3D κ=0.66).

Conclusion: Absolute quantitation proved significantly more accurate than visual and semi-quantitative assessment in diagnosing MRONJ, with higher interobserver agreement.

多模态骨骼SPECT/CT重建诊断颌骨药物相关性骨坏死的定量分析。
目的:我们的目的是评估多模态骨骼SPECT/CT重建(recon)在鉴别疑似MRONJ患者的坏死骨和健康骨方面的视觉和定量方面。方法:术前,20例疑似MRONJ患者在注射Tc-99m-DPD(622±112.4 MBq)后3-4小时行颌骨SPECT/CT检查。使用多模态xSPECT Bone和xSPECT Quant算法以及osem算法FLASH 3D重建SPECT/CT数据。为了分析,我们把颌骨分成了12个不同的区域。xSPECT骨骼和FLASH 3D数据集均按4分制评分(VIS xSPECT;VIS F3D),基于局部示踪剂摄取的强度。在F3D和xSPECT Quant数据集中,每个区域的局部示踪剂摄取分别记录为半定量摄取比(SQR F3D)或suv。进行ROC分析。术后组织学结果作为金标准。结果:VIS F3D、VIS xSPECT和SQR F3D在诊断准确性上无显著差异(VIS xSPECT敏感性=0.64;特异性= 0.89)。在定量参数中,SUVpeak产生了最好的观察者间再现性。MRONJ区域的SUVpeak为9.9±7.1 (95%CI: 7.84-11.95),而其他区域的SUVpeak为3.6±1.8 (95%CI: 3.36-3.88),临界值为4.5(敏感性=0.83;特异性= 0.80)。结论:绝对定量诊断MRONJ的准确性明显高于目测和半定量评估,观察者间一致性更高。
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来源期刊
CiteScore
1.70
自引率
13.30%
发文量
267
审稿时长
>12 weeks
期刊介绍: Als Standes- und Fachorgan (Organ von Deutscher Gesellschaft für Nuklearmedizin (DGN), Österreichischer Gesellschaft für Nuklearmedizin und Molekulare Bildgebung (ÖGN), Schweizerischer Gesellschaft für Nuklearmedizin (SGNM, SSNM)) von hohem wissenschaftlichen Anspruch befasst sich die CME-zertifizierte Nuklearmedizin/ NuclearMedicine mit Diagnostik und Therapie in der Nuklearmedizin und dem Strahlenschutz: Originalien, Übersichtsarbeiten, Referate und Kongressberichte stellen aktuelle Themen der Diagnose und Therapie dar. Ausführliche Berichte aus den DGN-Arbeitskreisen, Nachrichten aus Forschung und Industrie sowie Beschreibungen innovativer technischer Geräte, Einrichtungen und Systeme runden das Konzept ab. Die Abstracts der Jahrestagungen dreier europäischer Fachgesellschaften sind Bestandteil der Kongressausgaben. Nuklearmedizin erscheint regelmäßig mit sechs Ausgaben pro Jahr und richtet sich vor allem an Nuklearmediziner, Radiologen, Strahlentherapeuten, Medizinphysiker und Radiopharmazeuten.
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