Radiological Characterization of Malformations of the Internal Auditory Canal.

IF 1.7 4区 医学 Q3 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING
Katja Döring, Rolf Salcher, Heinrich Lanfermann, Thomas Lenarz, Athanasia Warnecke, Anja Giesemann
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引用次数: 0

Abstract

Malformations of the internal auditory canal (IAC) are rare. They can present as a narrowing of the canal due to aplasia or hypoplasia of the vestibulocochlear nerve, complete atresia, or even a doubling of the IAC. The aim of our study is to provide a comprehensive overview of the different types of IAC anomalies and to provide a classification based on radiological findings and their relation to syndromes and/or inner/middle ear anomalies. In addition, IAC malformations will be explained in a putative phylogenetic context.All patients who underwent pre-interventional imaging between 1995 to 2024 for evaluation of a hearing implant in domo with an inner ear malformation were included in the present retrospective study. The available imaging data, i.e. high resolution computed tomography (HRCT) or cone beam CT (CBCT) of the temporal bone and supplementary MR of the temporal bone, were reviewed independently by two neuroradiologists. Malformations of the IAC and concomitant malformations of the middle and inner ear were recorded. Demographic and clinical data were also collected. Based on the data and information obtained, a radiological classification of the different IAC malformations was provided.A total of 36 patients (55 affected ears) were included in the analysis. The majority of the patients were female (75%). The mean age was 6.3 ± 9.4 years (mean ± std). A syndromic disease was present in 28% of the patients. Due to severe hearing loss, a total of 48% of patients received a hearing system. Based on the radiological findings, we performed the following typing: Type I - Narrow IAC; Type II - Atresia with isolated facial nerve canal; Type III - Double IAC with/without atresia, Type IV - Complete atresia. In descending order, the frequency of these malformations of the IAC in our cohort was distributed as follows: Type III - Double (n= 29, 52.7%), Type I - Narrow (n=15, 27.3%), Type IV - Complete atresia (n=4, 7.3%), Type II - Atresia with isolated facial nerve canal (n=7, 12.7%).Since hypoplastic IAC may be associated with hypoplastic or absent cochlear nerve and sensorineural hearing loss, radiological assessment of the IAC is of critical importance in the evaluation of patients with severe sensorineural hearing loss undergoing cochlear implantation. Accurate analysis of the imaging data and understanding the complexity of the malformations are of great importance in assessing the expected benefits prior to cochlear implantation. · IAC malformations can be classified into four different groups based on recurring patterns.. · IAC malformations are often associated with hypo-/aplasia of the vestibulocochlear nerve.. · The facial nerve is usually present, but may have an aberrant course.. · Döring K, Salcher R, Lanfermann H et al. Radiological Characterization of Malformations of the Internal Auditory Canal. Rofo 2025; DOI 10.1055/a-2699-9904.

内耳道畸形的影像学特征。
内耳道畸形(IAC)是罕见的。它们可以表现为由于前庭耳蜗神经发育不全或发育不全引起的耳管狭窄,完全闭锁,甚至是IAC的加倍。我们研究的目的是提供不同类型IAC异常的综合概述,并根据影像学表现及其与综合征和/或内耳/中耳异常的关系提供分类。此外,IAC畸形将在假定的系统发育背景下解释。所有在1995年至2024年间接受介入前成像以评估内耳畸形的domo听力植入的患者都被纳入本回顾性研究。现有的影像学资料,即颞骨的高分辨率计算机断层扫描(HRCT)或锥形束CT (CBCT)和颞骨的补充MR,由两位神经放射学家独立审查。记录IAC畸形及伴随的中耳和内耳畸形。还收集了人口统计学和临床数据。根据所获得的数据和信息,给出了不同IAC畸形的放射学分类。共有36例患者(55耳)被纳入分析。大多数患者为女性(75%)。平均年龄6.3±9.4岁(平均±std)。28%的患者存在综合征性疾病。由于严重的听力损失,总共有48%的患者接受了听力系统。根据影像学表现,我们进行了以下分型:I型-狭窄IAC;II型-闭锁伴面神经管孤立;III型-双IAC伴/不伴闭锁,IV型-完全闭锁。在我们的队列中,这些IAC畸形的发生率从高到低依次分布如下:III型-双闭锁(n= 29, 52.7%), I型-狭窄(n=15, 27.3%), IV型-完全闭锁(n=4, 7.3%), II型-闭锁伴面神经管孤立(n=7, 12.7%)。由于IAC发育不全可能与耳蜗神经发育不全或缺失以及感音神经性听力损失有关,因此对重度感音神经性听力损失患者行人工耳蜗植入术时,IAC的影像学评估至关重要。准确分析影像学资料和了解畸形的复杂性对评估人工耳蜗植入前的预期收益具有重要意义。·IAC畸形可根据复发模式分为四种不同的类型。IAC畸形通常与前庭耳蜗神经发育不全或发育不全有关。面神经通常是存在的,但也可能有一个异常的过程。·Döring K, Salcher R, Lanfermann H等。内耳道畸形的影像学特征。Rofo 2025;DOI 10.1055 / - 2699 - 9904。
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来源期刊
CiteScore
1.20
自引率
5.60%
发文量
340
期刊介绍: Die RöFo veröffentlicht Originalarbeiten, Übersichtsartikel und Fallberichte aus dem Bereich der Radiologie und den weiteren bildgebenden Verfahren in der Medizin. Es dürfen nur Arbeiten eingereicht werden, die noch nicht veröffentlicht sind und die auch nicht gleichzeitig einer anderen Zeitschrift zur Veröffentlichung angeboten wurden. Alle eingereichten Beiträge unterliegen einer sorgfältigen fachlichen Begutachtung. Gegründet 1896 – nur knapp 1 Jahr nach der Entdeckung der Röntgenstrahlen durch C.W. Röntgen – blickt die RöFo auf über 100 Jahre Erfahrung als wichtigstes Publikationsmedium in der deutschsprachigen Radiologie zurück. Sie ist damit die älteste radiologische Fachzeitschrift und schafft es erfolgreich, lange Kontinuität mit dem Anspruch an wissenschaftliches Publizieren auf internationalem Niveau zu verbinden. Durch ihren zentralen Platz im Verlagsprogramm stellte die RöFo die Basis für das heute umfassende und erfolgreiche Radiologie-Medienangebot im Georg Thieme Verlag. Besonders eng verbunden ist die RöFo mit der Geschichte der Röntgengesellschaften in Deutschland und Österreich. Sie ist offizielles Organ von DRG und ÖRG und die Mitglieder der Fachgesellschaften erhalten die Zeitschrift im Rahmen ihrer Mitgliedschaft. Mit ihrem wissenschaftlichen Kernteil und dem eigenen Mitteilungsteil der Fachgesellschaften bietet die RöFo Monat für Monat ein Forum für den Austausch von Inhalten und Botschaften der radiologischen Community im deutschsprachigen Raum.
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