Contextual factors of implementing APOL1 genetic testing into living kidney donor clinical evaluation.

IF 1.7 4区 医学 Q3 PUBLIC, ENVIRONMENTAL & OCCUPATIONAL HEALTH
James L Merle, Marissa C Kuo, Jessica Gacki-Smith, Akansha Agrawal, John Friedewald, Elisa J Gordon, Justin D Smith
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引用次数: 0

Abstract

Background: Living donor kidney transplantation (LDKT) is the preferred treatment for patients with end-stage kidney disease, offering longer graft survival and improved quality of life. However, LDKT poses risks to living donors. Black living donors face disproportionately higher risks of postdonation kidney disease than White counterparts, necessitating deeper understanding of the factors contributing to this disparity. This study evaluated the implementation of the APOL1 Genetic Testing and Counseling Program at two transplant centers to improve donors' informed decision-making, which entailed examining the contextual factors influencing its adoption and sustainment.

Methods: We conducted a mixed-methods evaluation involving semistructured interviews guided by the Consolidated Framework for Implementation Research and surveys with transplant nephrologists to identify facilitators and barriers of intervention implementation.

Results: Eleven nephrologists participated. Key facilitators included alignment with clinical priorities, strong organizational support, and value attributed to the intended goal of enhancing donors' informed consent process and to the integration of culturally sensitive counseling practices. Key barriers included time constraints and the need for clear evidence-based guidelines. Participants reported high acceptability, appropriateness, feasibility, and sustainability of the APOL1 Program.

Conclusion: Our study identified facilitators and barriers that should be addressed to ensure the APOL1 program's sustainment and potential to improve donors' informed consent. Future research should leverage system-level implementation strategies to overcome identified barriers when taking the APOL1 Genetic Testing and Counseling Program to scale.

在活体肾供者临床评价中实施APOL1基因检测的相关因素
背景:活体肾移植(LDKT)是终末期肾病患者的首选治疗方法,可提供更长的移植生存期和更高的生活质量。然而,LDKT对活着的捐赠者构成了风险。黑人活体献血者比白人活体献血者面临着不成比例的更高的捐献后肾脏疾病风险,因此有必要更深入地了解造成这种差异的因素。本研究评估了两个移植中心APOL1基因检测和咨询项目的实施情况,以改善捐赠者的知情决策,其中包括检查影响其采用和维持的环境因素。方法:我们进行了一项混合方法评估,包括在实施研究统一框架指导下的半结构化访谈和对移植肾病学家的调查,以确定干预实施的促进因素和障碍。结果:11名肾病专家参与。关键的促进因素包括与临床优先事项保持一致,强有力的组织支持,以及增强捐赠者知情同意过程的预期目标和文化敏感性咨询实践的整合所带来的价值。主要障碍包括时间限制和需要明确的循证指南。参与者报告了APOL1项目的高可接受性、适当性、可行性和可持续性。结论:我们的研究确定了应解决的促进因素和障碍,以确保APOL1项目的维持和改善捐赠者知情同意的潜力。未来的研究应利用系统级实施策略,以克服APOL1基因检测和咨询项目规模化时确定的障碍。
本文章由计算机程序翻译,如有差异,请以英文原文为准。
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来源期刊
Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz
Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 医学-公共卫生、环境卫生与职业卫生
CiteScore
3.30
自引率
5.90%
发文量
145
审稿时长
3-8 weeks
期刊介绍: Die Monatszeitschrift Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz - umfasst alle Fragestellungen und Bereiche, mit denen sich das öffentliche Gesundheitswesen und die staatliche Gesundheitspolitik auseinandersetzen. Ziel ist es, zum einen über wesentliche Entwicklungen in der biologisch-medizinischen Grundlagenforschung auf dem Laufenden zu halten und zum anderen über konkrete Maßnahmen zum Gesundheitsschutz, über Konzepte der Prävention, Risikoabwehr und Gesundheitsförderung zu informieren. Wichtige Themengebiete sind die Epidemiologie übertragbarer und nicht übertragbarer Krankheiten, der umweltbezogene Gesundheitsschutz sowie gesundheitsökonomische, medizinethische und -rechtliche Fragestellungen.
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