The Interplay of Time and Angle with the Incidence of Pneumothorax in Computed Tomography-Guided Lung Biopsy.

IF 1.3 4区 医学 Q3 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING
Nour Maalouf, Mazen Abou Mrad, Roua Benayed, Rosa Alba Pugliesi, Jonas Apitzsch
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引用次数: 0

Abstract

Pneumothorax remains one of the most common complications of computed tomography (CT)-guided lung biopsy, highlighting the importance of investigating contributing factors. This study assessed the interplay between the needle-pleura angle and the biopsy needle traversal duration (NTD) through the lung parenchyma during CT-guided lung biopsies that resulted in pneumothorax.In this retrospective study, 96 patients underwent CT-guided lung biopsies. The minimum delta (δmin) was calculated as the absolute value of the difference between a 90° angle and the measured angles of the needle with respect to the pleura, and correlations with the occurrence of pneumothorax were analyzed. The NTD was recorded from the moment of needle puncture through the pleura until needle retraction. Patients with pneumothorax were grouped on the basis of NTD: < or > 6 minutes. A multivariate analysis was conducted, comparing four patient groups with and without pneumothorax.6 out of 96 patients undergoing CT-guided lung biopsies were excluded because of predefined exclusion criteria. 22 patients experienced postprocedural pneumothorax-6/22 patients had δmin > 10° with NTD > 6 minutes, 5/22 had δmin < 10° with NTD < 6 minutes, 2/22 had δmin > 10° with NTD < 6 minutes, and 9/22 had δmin < 10° with NTD > 6 minutes. Overall, 14.7% of patients with δmin < 10° and NTD < 6 minutes experienced pneumothorax compared with 33.3% of patients with δmin > 10° with NTD > 6 minutes.Optimizing the needle-pleura angle and NTD during a CT-guided lung biopsy can reduce the risk of pneumothorax. · Pneumothorax is the most common complication of lung biopsies.. · Needle angle und needle-traversal duration can affect the incidence of pneumothorax.. · Needle-pleura angle and the needle-traversal duration can reduce the risk of pneumothorax.. · Maalouf N, Abou Mrad M, Benayed R et al. The Interplay of Time and Angle with the Incidence of Pneumothorax in Computed Tomography-Guided Lung Biopsy. Rofo 2025; DOI 10.1055/a-2594-7226.

ct引导下肺活检中时间和角度与气胸发生率的相互作用。
气胸仍然是计算机断层扫描(CT)引导下肺活检最常见的并发症之一,强调了调查影响因素的重要性。本研究评估了ct引导下肺活检导致气胸的针胸膜角度与活检针穿过肺实质时间(NTD)之间的相互作用。在这项回顾性研究中,96例患者接受了ct引导下的肺活检。最小δ值(δmin)计算为90°角度与胸膜测量角度之差的绝对值,并分析与气胸发生的相关性。记录从穿刺针穿过胸膜的时刻到穿刺针收回的NTD。气胸患者按NTD <或bbbb6分钟分组。进行了多变量分析,比较了四组有气胸和没有气胸的患者。96例接受ct引导肺活检的患者中有6例因预先确定的排除标准而被排除。22例患者出现术后气胸,其中6/22例患者δmin > 10°伴NTD > 6分钟,5/22例患者δmin < 10°伴NTD < 6分钟,2/22例患者δmin < 10°伴NTD > 6分钟,9/22例患者δmin < 10°伴NTD > 6分钟。总体而言,δmin < 10°且NTD < 6分钟的患者中有14.7%发生气胸,而δmin < 10°且NTD < 6分钟的患者中有33.3%发生气胸。在ct引导下的肺活检中,优化针胸膜角度和NTD可以降低气胸的风险。·气胸是肺活检最常见的并发症。·针的角度和穿针时间会影响气胸的发生率。·针-胸膜角度和穿针时间可以降低气胸的风险。·Maalouf N, Abou Mrad M, Benayed R等。ct引导下肺活检中时间和角度与气胸发生率的相互作用。Rofo 2025;DOI 10.1055 / - 2594 - 7226。
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来源期刊
CiteScore
1.20
自引率
5.60%
发文量
340
期刊介绍: Die RöFo veröffentlicht Originalarbeiten, Übersichtsartikel und Fallberichte aus dem Bereich der Radiologie und den weiteren bildgebenden Verfahren in der Medizin. Es dürfen nur Arbeiten eingereicht werden, die noch nicht veröffentlicht sind und die auch nicht gleichzeitig einer anderen Zeitschrift zur Veröffentlichung angeboten wurden. Alle eingereichten Beiträge unterliegen einer sorgfältigen fachlichen Begutachtung. Gegründet 1896 – nur knapp 1 Jahr nach der Entdeckung der Röntgenstrahlen durch C.W. Röntgen – blickt die RöFo auf über 100 Jahre Erfahrung als wichtigstes Publikationsmedium in der deutschsprachigen Radiologie zurück. Sie ist damit die älteste radiologische Fachzeitschrift und schafft es erfolgreich, lange Kontinuität mit dem Anspruch an wissenschaftliches Publizieren auf internationalem Niveau zu verbinden. Durch ihren zentralen Platz im Verlagsprogramm stellte die RöFo die Basis für das heute umfassende und erfolgreiche Radiologie-Medienangebot im Georg Thieme Verlag. Besonders eng verbunden ist die RöFo mit der Geschichte der Röntgengesellschaften in Deutschland und Österreich. Sie ist offizielles Organ von DRG und ÖRG und die Mitglieder der Fachgesellschaften erhalten die Zeitschrift im Rahmen ihrer Mitgliedschaft. Mit ihrem wissenschaftlichen Kernteil und dem eigenen Mitteilungsteil der Fachgesellschaften bietet die RöFo Monat für Monat ein Forum für den Austausch von Inhalten und Botschaften der radiologischen Community im deutschsprachigen Raum.
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