Impact of Next-Generation Computed Tomography Scanners on Image Quality and Radiation Dose in Cardiac CT Outpatient Imaging.

IF 1.3 4区 医学 Q3 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING
Henrik Jakob Michaely, Melanie Lueck, Miriam van Rickeln
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引用次数: 0

Abstract

Retrospective analysis of 245 consecutive cardiac CTA cases before and after transition from a 128-slice single-source CT scanner (SSCT, Definition AS+, temporal resolution 150ms, detector width 38.4mm) to a 128-slice dual-source CT scanner (DSCT, Pro.Pulse, 86ms, 38.4mm).A total of 113 patients (33f/80m, mean age 66.0 years) were examined using the SSCT scanner, while 132 patients (43f/89m, 64.7 years) were examined using the DSCT scanner. Protocol selection (sequential/spiral) was performed manually on the SSCT scanner. On the DSCT scanner, protocol selection was automated using built-in AI. Heart rate, kV for CTA, and DLP (mGy·cm) for CTA were recorded. Image quality was independently evaluated for the RCA, LM, LAD, and LCX by two experienced readers on a three-point ordinal scale: 3 - excellent, 2 - minor artifacts but diagnostic, 1 - artifacts rendering vessel evaluation incomplete.The mean heart rate of the patients was not significantly different between the SSCT scanner (61.1 bpm) and DSCT scanner (61.6 bpm). The mean kV for CTA was 101.4 on the SSCT scanner and 74.2 on the DSCT scanner (p<0.0001). The mean radiation dose for cardiac CTA, measured as DLP, was 134.2 on the SSCT scanner, 53% higher than the 87.7 on the DSCT scanner (p=0.001). For the SSCT scanner, 32% and 37% of RCAs were non-diagnostic according to readers 1 and 2, compared to 3% and 2% for the DSCT scanner. For the LM, LAD, and LCX, the rate of non-diagnostic cases was 2-7% with the SSCT scanner and 0-1% with the DSCT scanner.Under otherwise unchanged external conditions, the switch from SSCT to DSCT scanner for cardiac CT resulted in a significant reduction in radiation dose by approximately 34%, along with a significant decrease in non-diagnostic examinations. · Switching from an SSCT to a DSCT scanner in an outpatient setting results in a significant dose reduction of approximately 34%.. · The number of artifact-related non-diagnostic examinations is significantly reduced when using a DSCT scanner with higher temporal resolution.. · Outpatient cardiac CTA can be performed with an average radiation dose well below 2 mSv using both SSCT and DSCT systems.. · Michaely HJ, Lueck M, van Rickeln M. Impact of Next-Generation Computed Tomography Scanners on Image Quality and Radiation Dose in Cardiac CT Outpatient Imaging. Rofo 2025; DOI 10.1055/a-2536-3534.

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来源期刊
CiteScore
1.20
自引率
5.60%
发文量
340
期刊介绍: Die RöFo veröffentlicht Originalarbeiten, Übersichtsartikel und Fallberichte aus dem Bereich der Radiologie und den weiteren bildgebenden Verfahren in der Medizin. Es dürfen nur Arbeiten eingereicht werden, die noch nicht veröffentlicht sind und die auch nicht gleichzeitig einer anderen Zeitschrift zur Veröffentlichung angeboten wurden. Alle eingereichten Beiträge unterliegen einer sorgfältigen fachlichen Begutachtung. Gegründet 1896 – nur knapp 1 Jahr nach der Entdeckung der Röntgenstrahlen durch C.W. Röntgen – blickt die RöFo auf über 100 Jahre Erfahrung als wichtigstes Publikationsmedium in der deutschsprachigen Radiologie zurück. Sie ist damit die älteste radiologische Fachzeitschrift und schafft es erfolgreich, lange Kontinuität mit dem Anspruch an wissenschaftliches Publizieren auf internationalem Niveau zu verbinden. Durch ihren zentralen Platz im Verlagsprogramm stellte die RöFo die Basis für das heute umfassende und erfolgreiche Radiologie-Medienangebot im Georg Thieme Verlag. Besonders eng verbunden ist die RöFo mit der Geschichte der Röntgengesellschaften in Deutschland und Österreich. Sie ist offizielles Organ von DRG und ÖRG und die Mitglieder der Fachgesellschaften erhalten die Zeitschrift im Rahmen ihrer Mitgliedschaft. Mit ihrem wissenschaftlichen Kernteil und dem eigenen Mitteilungsteil der Fachgesellschaften bietet die RöFo Monat für Monat ein Forum für den Austausch von Inhalten und Botschaften der radiologischen Community im deutschsprachigen Raum.
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