The chronic pancreatitis (CP) Type Cambridge 2 as a cause of unclear upper abdominal pain: a radiologically underestimated diagnosis.

IF 1.3 4区 医学 Q3 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING
Jan Schaible, Lars Grenacher, Christian Stroszczynski, Andreas G Schreyer, Lorenz Huber, Wolf Bäumler
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引用次数: 0

Abstract

The time interval from symptom onset to the diagnosis of chronic pancreatitis (CP) remains disproportionately long today due to nonspecific symptoms and the absence of a definitive laboratory marker. Nevertheless, mortality is increased by 3.6 times compared to the general population. Additionally, the risk of developing pancreatic carcinoma is 16 times higher in the presence of CP. According to the current S3 guideline, the morphological staging of CP should be based on the Cambridge Classification for CT/MRCP. Most radiologists morphologically associate CP with Cambridge Stage 4, which is characterized by classic calcifications. The subtle morphologies of earlier Cambridge Stages are often unrecognized, leading to delayed diagnosis. The aim of this study was to diagnose CP at Cambridge Stage 2 as the cause of unexplained upper abdominal discomfort.A retrospective analysis was conducted on 266 patients with unexplained upper abdominal pain who underwent outpatient MRI with MRCP between January 1, 2021, and October 1, 2023. The criteria for Cambridge Stage 2 were evaluated: pancreatic duct in the corpus measuring between 2 and 4 mm, pancreatic hypertrophy, cystic changes < 10 mm, irregularities in the duct, or > 3 pathological side branches. Patients with known tumors or other leading diagnoses, which explained the discomfort, were excluded.25 patients (15 female, 10 male) met the criteria for CP Stage 2 (9%). Ductal dilation between 2 and 4 mm was visible in 21 cases. Pancreatic hypertrophy was observed in six cases. Cystic changes < 10 mm were identified in three cases. Irregularities in the duct ("wavy duct") were diagnosed in 19 patients. Dilation of > 3 side branches was recognized in 17 cases. Lipase levels were additionally determined, with 13 patients showing pathologically elevated levels (> 60 U/l).CP at Cambridge Stage 2 is an important and underestimated diagnosis in patients with unexplained upper abdominal pain in the outpatient setting. Radiologists should pay attention not only to common signs like calcifications, large cysts, or duct strictures but also to subtle changes such as duct irregularities ("wavy duct configuration") and pathologically dilated side branches, which could lead to a significantly earlier diagnosis of CP. Lipase determination may be an additional indication of chronic pancreatitis in this context. · Early-stage Cambridge 2 CP is an important and underestimated diagnosis in patients with unexplained upper abdominal pain in the outpatient setting.. · Radiologists should pay attention to subtle signs of early CP.. · Additional information about lipase levels can be helpful in the diagnostic process..

慢性胰腺炎(CP)剑桥 2 型是上腹部疼痛不明确的病因:放射学上被低估的诊断。
由于慢性胰腺炎(CP)的症状没有特异性,也没有明确的实验室标志物,因此从症状出现到确诊的时间间隔仍然过长。然而,与普通人群相比,慢性胰腺炎患者的死亡率增加了 3.6 倍。此外,CP 患者罹患胰腺癌的风险是普通人的 16 倍。根据目前的 S3 指南,CP 的形态学分期应以 CT/MRCP 剑桥分类为基础。大多数放射科医生将 CP 形态学分期与以典型钙化为特征的剑桥四期相联系。早期剑桥分期的微妙形态往往无法识别,导致诊断延误。本研究旨在诊断剑桥 2 期 CP 为不明原因上腹部不适的病因。研究人员对 2021 年 1 月 1 日至 2023 年 10 月 1 日期间在门诊接受 MRCP MRI 检查的 266 名不明原因上腹部疼痛患者进行了回顾性分析。剑桥2期的评估标准为:胰管在胰体中的直径在2至4毫米之间、胰腺肥大、囊性改变<10毫米、胰管不规则或>3个病理侧支。25名患者(15 名女性,10 名男性)符合 CP 2 期标准(9%)。有 21 例患者的胰腺导管扩张在 2 至 4 毫米之间。6 例患者出现胰腺肥大。有 3 例患者的胰腺囊肿小于 10 毫米。19例患者被诊断出导管不规则("波浪形导管")。17例患者的3个以上侧支扩张。剑桥 2 期 CP 是门诊不明原因上腹部疼痛患者的一个重要诊断,但却被低估了。放射科医生不仅要注意钙化、大囊肿或导管狭窄等常见征象,还要注意导管不规则("波浪形导管结构")和病理扩张的侧支等细微变化,这可能导致 CP 的诊断大大提前。在这种情况下,脂肪酶测定可能是慢性胰腺炎的另一个指征。- 早期剑桥 2 CP 是门诊不明原因上腹部疼痛患者的一个重要诊断,但却被低估了。- 放射科医生应注意早期CP的细微征象。- 有关脂肪酶水平的其他信息有助于诊断过程。
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来源期刊
CiteScore
1.20
自引率
5.60%
发文量
340
期刊介绍: Die RöFo veröffentlicht Originalarbeiten, Übersichtsartikel und Fallberichte aus dem Bereich der Radiologie und den weiteren bildgebenden Verfahren in der Medizin. Es dürfen nur Arbeiten eingereicht werden, die noch nicht veröffentlicht sind und die auch nicht gleichzeitig einer anderen Zeitschrift zur Veröffentlichung angeboten wurden. Alle eingereichten Beiträge unterliegen einer sorgfältigen fachlichen Begutachtung. Gegründet 1896 – nur knapp 1 Jahr nach der Entdeckung der Röntgenstrahlen durch C.W. Röntgen – blickt die RöFo auf über 100 Jahre Erfahrung als wichtigstes Publikationsmedium in der deutschsprachigen Radiologie zurück. Sie ist damit die älteste radiologische Fachzeitschrift und schafft es erfolgreich, lange Kontinuität mit dem Anspruch an wissenschaftliches Publizieren auf internationalem Niveau zu verbinden. Durch ihren zentralen Platz im Verlagsprogramm stellte die RöFo die Basis für das heute umfassende und erfolgreiche Radiologie-Medienangebot im Georg Thieme Verlag. Besonders eng verbunden ist die RöFo mit der Geschichte der Röntgengesellschaften in Deutschland und Österreich. Sie ist offizielles Organ von DRG und ÖRG und die Mitglieder der Fachgesellschaften erhalten die Zeitschrift im Rahmen ihrer Mitgliedschaft. Mit ihrem wissenschaftlichen Kernteil und dem eigenen Mitteilungsteil der Fachgesellschaften bietet die RöFo Monat für Monat ein Forum für den Austausch von Inhalten und Botschaften der radiologischen Community im deutschsprachigen Raum.
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