Pathogenesis of Endocarditis verrucosa simplex in the Newborn

H. Kronsbein
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引用次数: 3

Abstract

Verrucous endocarditis in the newborn is not only a rare but also a problematic disease as concerns its etiology and pathogenesis. In the older literature septic infections of mother and child were said to be the causative factors. Recent experiences with the pathophysiology and pathomorphology of shock have also shown new aspects of the origin of this kind of endocarditis.

Two cases from our own experience are compared with 7 cases from the literature. In the maternal history of gestation there was no infectious disease which could explain the endocarditis of the newborn. A short time after delivery the children showed a respiratory distress syndrome and died between 1.5 hours and 3 days after birth. At autopsy verrucous vegetations up to 8 × 5 × 4 mm in diameter were found on the tricuspid valve in 8 cases, once on the mitral valve and twice on both mitral and tricuspid valve. Malformations of the hearts were not noted. Histologically the fresh vegetations consist of clotted platelets and a fibrin network. At the base of the verruca the valvular leaflets show an edema, occasional fibroblastic changes and tiny lympho-histiocytic infiltrates in the subendothelial layer. Extracardial findings are hyaline membranes of the lungs and microthrombi in small vessels of lung, heart, liver and kidney due to shock and consumption-coagulopathy.

According to Mittermayer et al. (1971a, b) who studied endocarditis verrucosa simplex in adults and animal-experiments endocarditis verrucosa simplex of the newborn is probably caused by intrauterine or perinatal shock.

2 eigene Beobachtungen von Endocarditis verrucosa simplex bei Neugeborenen werden mit 7 Berichten aus der Literatur verglichen.

  • 1.

    Die Endocarditis verrucosa simplex der Neugeborenen stellt kein eigenständiges Krankheitsbild dar, sondern ist Ausdruck eines Neugeborenenschocks und zumeist mit disseminierter, intravasaler Gerinnung und pulmonalen hyalinen Membranen verbunden.

  • 2.

    Die Pathohistologie dieser Endokarditisform entspricht der Endocarditis verrucosa simplex Erwachsener.

  • 3.

    Die ungewöhnliche Lokalisation der Endocarditis verrucosa simplex bei Neugeborenen auf der Valvula tricuspidalis könnte durch die besonderen Kreislaufverhältnisse der Fetal- und Neonatalperiode erklärt werden.

  • 4.

    Klinische Daten und Schwangerschaftsanamnese schließen eine bakteriell septische Erkrankung als Ursache der Endocarditis verrucosa simplex aus.

新生儿单纯疣状心内膜炎的发病机制
新生儿的疣状心内膜炎不仅是一种罕见的疾病,而且其病因和发病机制也是一个有问题的疾病。在较早的文献中,母亲和儿童的脓毒性感染被认为是致病因素。最近对休克的病理生理学和病理形态学的研究也显示了这种心内膜炎起源的新方面。我们将自己的2例与文献中的7例进行比较。孕妇妊娠史中未发现可解释新生儿心内膜炎的感染性疾病。出生后不久,患儿出现呼吸窘迫综合征,在出生后1.5小时至3天死亡。尸检发现8例三尖瓣有直径达8 × 5 × 4 mm的疣状赘生物,1例在二尖瓣上,2例在二尖瓣和三尖瓣上。没有发现心脏的畸形。从组织学上看,新鲜的植被由凝结的血小板和纤维蛋白网组成。在疣的底部瓣膜小叶可见水肿,偶见成纤维细胞改变,内皮下层有微小的淋巴组织细胞浸润。心外表现为肺透明膜和肺、心、肝、肾小血管微血栓,由休克和耗血性凝血病引起。Mittermayer等人(1971a, b)对成人单纯疣状心内膜炎和新生儿单纯疣状心内膜炎的动物实验研究表明,单纯疣状心内膜炎可能是由宫内或围产休克引起的。2 .单纯疣状心内膜炎的研究进展[j]。[2]单纯疣性心内膜炎与肺透明膜的关系[j]; [0]; [0];2 .病理组织学:单纯疣状心内膜炎。3 . Die ungewöhnliche单纯疣状心内膜炎定位,新发性疣状心内膜炎定位,三尖瓣炎定位könnte durch Die besderen Kreislaufverhältnisse,胎儿期和新生儿期定位erklärt werden。单纯性疣状心内膜炎的临床研究。
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