Clemens Jilek, Lukas Gleirscher, Elmar Strzelczyk, Dominik Sepela, Klaus Tiemann, Thorsten Lewalter
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[Isthmus-dependent right atrial flutter : Clinical course after isthmus ablation].
Ablation of the cavotricuspid isthmus (CTI) to create bidirectional isthmus blockade is the most effective way to achieve rhythm control in typical atrial flutter. Compared with drug therapy, ablation reduces cardiovascular mortality, all-cause mortality, stroke risk, and the risk of cardiac decompensation. Concomitant arrhythmia of atrial flutter is atrial fibrillation (AF); therefore the duration of oral anticoagulation should be adapted according to the risk of stroke and bleeding. A combined procedure of CTI ablation and pulmonary vein isolation (PVI) in patients with typical atrial flutter but without evidence of AF should be evaluated individually especially in patients aged > 54 years depending on (cardiac) comorbidities. The comprehensive diagnostic view should keep in mind not only arrhythmias but also possibly underlying coronary artery disease.
期刊介绍:
Mit wissenschaftlichen Original- und Übersichtsarbeiten, Berichten über moderne Operationstechniken und experimentelle Methoden ist die Zeitschrift Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie ein Diskussionsforum für Themen wie:
- Zelluläre Elektrophysiologie
- Theoretische Elektrophysiologie
- Klinische Elektrophysiologie
- Angewandte Herzschrittmachertherapie
- Bradykarde und tachykarde Herzrhythmusstörungen
- Plötzlicher Herztod und Risikostratifikation
- Elektrokardiographie
- Elektromedizinische Technologie
- Experimentelle und klinische Pharmakologie
- Herzchirurgie bei Herzrhythmusstörungen
Mitteilungen der Arbeitsgruppen Herzschrittmacher und Arrhythmie der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie - Herz und Kreislaufforschung e.V. (DGK) sowie Stellungnahmen und praktische Hinweise runden das breite Spektrum dieser Zeitschrift ab.
Interessensgebiete: Kardiologie, Herzschrittmachertherapie, Herzschrittmachertechnologie, klinische Elektrophysiologie