The Role of Objective Movement Analysis in the Control of Yoga Asanas: A Case Study.

IF 1.1 4区 医学 Q3 INTEGRATIVE & COMPLEMENTARY MEDICINE
Complementary Medicine Research Pub Date : 2024-01-01 Epub Date: 2024-02-08 DOI:10.1159/000535312
Magdalena Fronczek, Karolina Kopacz, Łukasz Kopacz, Gianluca Padula
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In case of forward tadasana observation, the highest activity was found in the gastrocnemius and in the lumbar portion of the erector spinae. During backward tadasana trial, the most active were the tibialis anterior and rectus femoris muscles. In garudasana and natarajasana, the symmetry of the trunk position in relation to the lower limbs was observed, regardless of the supporting limb. In the same way, COP parameters in garudasana were similar regardless of the supporting limb. However, in natarajasana, the higher COP displacement parameters were observed in the case of the nondominant supporting limb. As for the electromyographic evaluation of garudasana and natarajasana, the highest muscle activity was observed in the lumbar portion of the erector spinae. In chakrasana, a slightly greater angle of the hip extension was observed in the left hip. A higher muscle activity in chakrasana was observed in the lumbar portion of the right erector spinae. 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引用次数: 0

Abstract

Introduction: Yoga is classified as a form of complementary and alternative medicine. It can be used in many disciplines including physiotherapy, medicine, and sport. The objective of the study was to identify possible biomechanical problems during yoga practice and to minimize the risk of injury.

Case presentation: Objective evaluation of the symmetry of asanas, balance, stability, and muscle tension was provided in case of a 37-year-old woman, practicing mainly aerial and Hatha yoga for 6 years. The bigger body tilt and deviations in center of pressure (COP) parameters were observed in tadasana during forward examinations. In tadasana, the highest muscle activity was observed in the rectus femoris. In case of forward tadasana observation, the highest activity was found in the gastrocnemius and in the lumbar portion of the erector spinae. During backward tadasana trial, the most active were the tibialis anterior and rectus femoris muscles. In garudasana and natarajasana, the symmetry of the trunk position in relation to the lower limbs was observed, regardless of the supporting limb. In the same way, COP parameters in garudasana were similar regardless of the supporting limb. However, in natarajasana, the higher COP displacement parameters were observed in the case of the nondominant supporting limb. As for the electromyographic evaluation of garudasana and natarajasana, the highest muscle activity was observed in the lumbar portion of the erector spinae. In chakrasana, a slightly greater angle of the hip extension was observed in the left hip. A higher muscle activity in chakrasana was observed in the lumbar portion of the right erector spinae. In sirsasana, no significant displacements of the cervical spine were observed, but a higher activity of the left sternocleidomastoid muscle was found.

Conclusion: With the use of objective movement analysis, possible biomechanical problems were identified. Attention should be paid to the normalization of the tension in the lumbar part of the right erector spinae and the right sternocleidomastoid muscle, as well as to the balance training in positions on the nondominant lower limb. Objective movement analysis can be a useful tool for instructors or physiotherapists to adjust yoga programs and correct asanas in order to avoid future injuries.

EinleitungYoga gilt als Form der Komplementär- und Alternativmedizin. Es ist in vielen Disziplinen einsetzbar, von Physiotherapie über Medizin bis Sport. Das Ziel dieser Studie war es, mögliche biomechanische Probleme bei der Ausübung von Yoga zu identifizieren, um das Verletzungsrisiko zu minimieren.Vorstellung des FallsEine objektive Beurteilung der Symmetrie der Asanas, des Gleichgewichts, der Stabilität und der Muskelspannung erfolgte bei einer 37-jährigen Frau, die seit 6 Jahren hauptsächlich Aerial- und Hatha-Yoga praktiziert. Stärkere Körperneigung und Abweichungen bei Druckmittelpunkt-Parametern wurden in Tadasana bei der Vorwärts-Beobachtung festgestellt. In Tadasana wurde die höchste Muskelaktivität im Rectus femoris beobachtet. Bei der Tadasana-Vorwärts-Beobachtung war die höchste Aktivität im Gastrocnemius und im lumbalen Anteil des Erector spinae zu verzeichnen. Während der Tadasana-Rückwärts-Übung waren die aktivsten Muskeln der Tibialis anterior und Rectus femoris. In Garudasana und Natarajasana wurde die Symmetrie der Rumpfposition im Verhältnis zu den unteren Gliedmaßen unabhängig von der belasteten Gliedmaße beobachtet. Ebenso waren die Parameter des Druckmittelpunkts (DMP) in Garudasana unabhängig von der belasteten Gliedmaße vergleichbar. In Natarajasana wurden jedoch höhere Parameter der DMP-Verschiebung bei der nicht-dominanten belasteten Gliedmaße beobachtet. Bei der elektromyografischen Auswertung von Garudasana und Natarajasana wurde die höchste Muskelaktivität im lumbalen Anteil des Erector spinae beobachtet. In Chakrasana wurde ein etwas größerer Winkel der Hüftstreckung im linken Hüftgelenk beobachtet. Eine höhere Muskelaktivität in Chakrasana wurde im lumbalen Anteil des rechten Erector spinae beobachtet. In Sirsasana wurden keine signifikanten Verschiebungen der Halswirbelsäule beobachtet, jedoch war eine höhere Aktivität des linken Sternocleidomastoideus zu verzeichnen.SchlussfolgerungMit Hilfe einer objektiven Bewegungsanalyse wurden mögliche biomechanische Probleme identifiziert. Mit besonderer Aufmerksamkeit sollte auf die Normalisierung der Spannung im lumbalen Anteil des rechten Erector spinae und des rechten Sternocleidomastoideus sowie auf die Schulung des Gleichgewichts in Positionen auf der nicht-dominanten unteren Extremität geachtet werden. Die objektive Bewegungsanalyse kann ein nützliches Instrument für Instruktoren oder Physiotherapeuten sein, um Yoga-Programme anzupassen und Asanas zu korrigieren, um Verletzungen vorzubeugen.

客观动作分析在瑜伽体式控制中的作用。案例研究。
简介瑜伽被归类为一种补充和替代医学。它可用于许多学科,包括物理治疗、医学和体育。本研究的目的是找出瑜伽练习过程中可能存在的生物力学问题,以尽量减少受伤的风险:对一名 37 岁女性的体式对称性、平衡性、稳定性和肌肉张力进行了客观评估,该女性主要练习空中瑜伽和哈他瑜伽已有 6 年之久。在前方检查时,观察到身体倾斜度和压力中心参数的偏差在塔达萨纳式中较大。在蝌蚪式中,股直肌的肌肉活动量最大。在向前式的观察中,腓肠肌和竖脊肌腰部的肌肉活动量最大。在后仰式试验中,最活跃的是胫骨前肌和股直肌。在加鲁达式和纳塔拉加式中,无论支撑肢体是什么,躯干与下肢的位置都是对称的。同样,无论支撑肢是什么,伽鲁达萨纳式中的压力中心参数也相似。然而,在纳塔拉伽马式中,非优势支撑肢的COP位移参数较高。至于伽鲁达式和纳塔拉贾萨式的肌电图评估,在竖脊肌的腰部观察到了最高的肌肉活动。在查克拉萨纳式中,左侧髋关节的伸展角度略大。在脉动式中,右竖脊肌腰部的肌肉活动较高。在Sirsasana式中,没有观察到颈椎有明显的位移,但发现左侧胸锁乳突肌的活动度较高:结论:通过客观的动作分析,发现了可能存在的生物力学问题。结论:通过客观运动分析,发现了可能存在的生物力学问题,应注意使右侧竖脊肌腰部和右侧胸锁乳突肌的张力恢复正常,并进行非优势下肢体位的平衡训练。客观的动作分析可以成为教练或理疗师调整瑜伽课程和纠正体式的有用工具,以避免将来受伤。
本文章由计算机程序翻译,如有差异,请以英文原文为准。
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来源期刊
Complementary Medicine Research
Complementary Medicine Research Medicine-Complementary and Alternative Medicine
CiteScore
2.90
自引率
5.60%
发文量
50
期刊介绍: Aims and Scope ''Complementary Medicine Research'' is an international journal that aims to bridge the gap between conventional medicine and complementary/alternative medicine (CAM) on a sound scientific basis, promoting their mutual integration. Accordingly, experts of both conventional medicine and CAM medicine cooperate on the journal‘s editorial board, which accepts papers only after a rigorous peer-review process in order to maintain a high standard of scientific quality. Spectrum of ''Complementary Medicine Research'': - Review and Original Articles, Case Reports and Essays regarding complementary practice and methods - Journal Club: Analysis and discussion of internationally published articles in complementary medicine - Editorials of leading experts in complementary medicine - Questions of complementary patient-centered care - Education in complementary medicine - Reports on important meetings and conferences - Society Bulletins of Schweizerische Medizinische Gesellschaft für Phytotherapie (SMGP) and Deutsche Gesellschaft für Naturheilkunde Bibliographic Details Complementary Medicine Research Journal Abbreviation: Complement Med Res ISSN: 2504-2092 (Print) e-ISSN: 2504-2106 (Online) DOI: 10.1159/issn.2504-2092 www.karger.com/CMR
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