Does Accidental Hypothermia Increase Morbidity and Mortality in Mature Neonates?

IF 0.7 4区 医学 Q4 OBSTETRICS & GYNECOLOGY
Zeitschrift fur Geburtshilfe und Neonatologie Pub Date : 2024-06-01 Epub Date: 2024-01-19 DOI:10.1055/a-2222-6627
Lisa Petersen, Franz Kainer, Michael Andreas Schroth
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Abstract

Accidental hypothermia in mature neonates requiring hospitalization is a clinical complication that has not been studied in detail. In the present study, the effect of accidental hypothermia on common morbidity in neonates in the postnatal period was investigated. We did temperature measurements in 616 mature neonates after birth, after transfer to the maternity ward and at check-up at age of 48-72 hours of life. Additionally, nurses checked temperature until discharge at every diaper change in 302 of all included neonates who were small for gestational age (SGA) or whose mothers had green fluid or premature rupture of membranes (PROM). We investigated if there was a correlation between infection, hyperbilirubinemia, hypoglycemia, SGA, gestational diabetes, PROM, green amniotic fluid, positive GBS status of the mother, and accidental hypothermia in the first 48-72 hours of life. Mature neonates showed transient accidental hypothermia in the first 24 hours of life. No significant correlation between infection (p=0.571), hyperbilirubinemia (p=0.837), hypoglycemia (p=0.072), and accidental hypothermia could be seen. There was a significant correlation between SGA (p=0.020), PROM (p=0.008), and accidental hypothermia, while hyperthermia was associated with infection (p=0.009) and green amniotic fluid (p=0.004). SGA and PROM represent perinatal risk factors for postnatal transient accidental hypothermia in mature neonates. Increased morbidity or mortality associated with postnatal accidental hypothermia has not been demonstrated.Akzidentelle Hypothermie bei Reifgeborenen, die einer Hospitalisierung bedürfen, ist eine bisher nicht näher analysierte klinische Komplikation. In der vorliegenden Arbeit wurde die Abhängigkeit einer akzidentellen Hypothermie von typischen Erkrankungen der Postnatalperiode untersucht. Wir führten bei 616 Reifgeborenen Temperaturmessungen nach Geburt, nach Verlegung auf die Wochenstation und bei der Vorsorgeuntersuchung U2 durch. Zusätzlich kontrollierten wir bei 302 der 616 Neugeborenen mit Small for gestational age (SGA), grünem Fruchtwasser oder vorzeitigem Blasensprung (PROM) die Temperatur bei jedem Windelwechsel bis zur Entlassung. Wir untersuchten, ob es einen Zusammenhang zwischen Infektion, Hyperbilirubinämie, Hypoglykämie, SGA, Gestationsdiabetes, PROM, grünem Fruchtwasser, positivem GBS-Status der Mutter und akzidenteller Auskühlung innerhalb der ersten 48-72 Lebensstunden gab. Reifgeborene zeigten in den ersten 24 Lebensstunden transiente akzidentelle Hypothermien. Es konnte kein signifikanter Zusammenhang zwischen Infektion (P=0.571), Hyperbilirubinämie (p=0.837), Hypoglykämie (p=0.072) und akzidenteller Hypothermie festgestellt werden. Es bestand ein signifikanter Zusammenhang zwischen SGA (p=0.020), PROM (p=0.008) und akzidenteller Hypothermie, während Hyperthermie war mit Infektion (p=0.009) und grünem Fruchtwasser (p=0.004) assoziiert war. SGA und PROM stellen perinatale Risikofaktoren für postnatale transiente, akzidentelle Hypothermien bei Reifgeborenen dar. Eine erhöhte Morbidiät bzw. Mortalität im Zusammenhang mit postnataler akzidenteller Hypothermie konnte nicht nachgewiesen werden.

意外低体温是否会增加成熟新生儿的发病率和死亡率?
在需要住院治疗的成熟新生儿中,意外低体温是一种临床并发症,但尚未得到详细研究。本研究调查了意外低体温对新生儿出生后常见疾病的影响。我们对 616 名成熟新生儿进行了体温测量,包括出生后、转入产房后和出生 48-72 小时后的检查。此外,护士还对所有 302 名胎龄偏小(SGA)或母亲有绿色液体或胎膜早破(PROM)的新生儿在每次换尿布时检查体温,直到其出院。我们研究了感染、高胆红素血症、低血糖、SGA、妊娠糖尿病、胎膜早破、绿色羊水、母亲 GBS 阳性以及出生后 48-72 小时内意外低体温之间是否存在关联。成熟新生儿在出生后 24 小时内出现短暂的意外低体温。感染(p=0.571)、高胆红素血症(p=0.837)、低血糖(p=0.072)与意外低体温之间无明显相关性。SGA(p=0.020)、PROM(p=0.008)和意外低体温之间有明显的相关性,而高热与感染(p=0.009)和绿色羊水(p=0.004)有关。SGA和PROM是成熟新生儿产后一过性意外低体温的围产期风险因素。尚未证实产后意外低体温会增加发病率或死亡率。本研究调查了意外低体温与产后典型疾病的关系。我们对出生后、转入产房后和 U2 筛查时的 616 名成熟婴儿进行了体温测量。此外,我们还对 616 名新生儿中的 302 名患有胎龄过小(SGA)、羊水过少或胎膜早破(PROM)的婴儿在每次换尿布时测量体温,直至出院。我们研究了感染、高胆红素血症、低血糖、SGA、妊娠糖尿病、胎膜早破、羊水发绿、母体 GBS 阳性和出生后 48-72 小时内意外降温之间是否存在关联。成熟婴儿在出生后 24 小时内出现一过性急性低体温。感染(P=0.571)、高胆红素血症(P=0.837)、低血糖(P=0.072)与意外低体温之间没有明显关联。SGA(p=0.020)、PROM(p=0.008)和意外低体温之间存在明显关联,而高热与感染(p=0.009)和绿色羊水(p=0.004)相关。SGA和PROM是足月儿产后一过性意外低体温的围产期风险因素。没有证据表明产后意外低体温会增加发病率或死亡率。
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来源期刊
Zeitschrift fur Geburtshilfe und Neonatologie
Zeitschrift fur Geburtshilfe und Neonatologie OBSTETRICS & GYNECOLOGY-PEDIATRICS
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期刊介绍: Gynäkologen, Geburtshelfer, Hebammen, Neonatologen, Pädiater
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